Autor: Milan Šatra
Současné dostupné cloudové služby poskytují obrovské množství různých způsobů jejich využití ve výuce. Jen vědět, jak na to.
"Cloud computing je na Internetu založený model vývoje a používaní počítačových technologií. Lze ho také charakterizovat jako poskytování služeb či programů uložených na serverech na Internetu s tím, že uživatelé k nim mohou přistupovat například pomocí webového prohlížeče nebo klienta dané aplikace a používat je prakticky odkudkoliv. Uživatelé neplatí (za předpokladu, že je služba placená) za vlastní software, ale za jeho užití. Nabídka aplikací se pohybuje od kancelářských aplikací, přes systémy pro distribuované výpočty, až po operační systémy provozované v prohlížečích." (Wikipedie).
Přestože zní tato definice poněkud složitě, dá se říct, že jeho podstata je pro běžného uživatele poměrně jednoduchá a pochopitelná. Pro nás se jedná o veškeré internetové služby, které nám umožňují uchovávat data v prostředí internetu nezávisle na použitém počítači a dostupné odkudkoliv. Nejčastější využití většina z nás vidí jako úložiště fotografií (rajče, flickr, picasa a další veřejné fotogalerie) nebo filmů a elektronických dokumentů (skydrive, dropbox, google drive, uložto, czshare apod.).
Současné dostupné cloudové služby však poskytují obrovské množství různých způsobů jejich využití ve výuce i v běžném životě školy. V tomto článku se zaměřím na komplexní cloudové služby, které nabízejí kompletní "kancelářský software". Jedná se především o základní aplikace – textový editor, tabulkový editor, prezentační nástroj, poštovní klient a datové úložiště. V současnosti se jedná o dvě konkurenční služby Microsoftu (Office 365 pro školy) a Google (Google Apps pro školy). Oba cloudové systémy jsou pro školy zdarma a nabízejí řadu zajímavých nástrojů. Který z nich zvolit? Skutečně otázka do pranice.
Stručné porovnání obou uvedených systémů
|
Microsoft Office 365 pro školy |
Google Apps pro školy |
Instalace na vlastní doméně |
ANO (povinné) |
ANO (povinné) |
Poštovní klient |
Outlook Web App (30 GB) |
Gmail (30 GB) |
Datové úložiště |
Sky Drive ( 7 GB) |
Google Disk (5 GB) |
Textový editor |
Word Web App |
Dokument |
Tabulkový editor |
Excel Web App |
Tabulka |
Prezentace |
Power Point Web App |
Prezentace |
Interaktivní formuláře |
Průzkum |
Formuláře |
Online komunikace |
Lync |
Google Talk |
Webové stránky |
Share Point Online |
Google Sites |
Administrace systému |
ANO |
ANO |
Spuštění a instalace obou systémů probíhá vcelku pomocí formulářů na webech výrobců (Microsoft Office 365 pro školy a Google Apps pro školy). Na obou webech lze nalézt řadu vhodných a použitelných informací (Microsoft nabízí kompletní příručku "Průvodce zřízením a využitím Office 365 pro školy"). Jediným problematickým krokem se v obou případech stává správné nastavení DNS záznamů školní domény, kterou lze při neopatrné manipulaci kompletně vyřadit z provozu). Online nebo telefonická podpora je sice také k dispozici, ale přítomní technici hovoří pouze anglicky.
Oba systémy nabízejí řadu nástrojů pro nastavení parametrů a pravidel práce a opravnění uživatelů (např. zákaz chatu v Google Apps, možnosti sdílení, apod). V tomto směru zůstává Microsoft věrný své filosofii a ovládání je velmi komplexní, bohužel z větší části v angličtině. Google nabízí ovládací panel poněkud jednodušší a přehlednější. Přidanou hodnotou Googlu je pak možnost připojení dalších cloudových aplikací (např. SimpleBooklet, Floorplaner). Největší výhodou systému Office 365 je provázanost s desktopovými aplikacemi systému Microsoft Office.
Který systém vybrat?
Máme na naší škole zprovozněné oba. Vzhledem k tomu, že používáme při výuce Microsoft Office, byla u nás logická volba Office 365. Umožnila nám odlehčit náš interní poštovní server (Exchange) a přitom používat při výuce Outlook. Office 2013 navíc standardně upřednostňují propojení s cloudovým účtem. Administrace systému je však dle mého názoru poněkud složitá. Webové aplikace obou systémů jsou v podstatě srovnatelné a jde jen o zvyk uživatelů. Microsoft navíc do vzhledu svých cloudových služeb prosazuje vzhled MUI (tz. Metro) z prostředí Windows 8.
Podle mého názoru je pro školy, které využívají Microsoft Office lepší volbou systém Office 365. Pro ostatní školy pak jednoznačně Google Apps. Osobně jsem ale přesvědčen, že pokud je ve vzdělávacím plánu jen trochu místa, je optimální zajistit dostupnost obou cloudových systémů. Pro školní IT pracovníky je s tím spojena sice dvojí práce, ale určitě přinese užitek v tom, že se žáci seznámí s oběma systémy, kdy každý z nich přináší trochu jinou "přidanou" hodnotu.
A proč vůbec zřizovat vůbec cloudové služby jako školní systém? Pro mne je jednoznačným přínosem možnost administrace žákovských účtů, oprávnění a pravidel chování. Žáci tak navíc mohou oddělit své školní a soukromé účty, neboť oba cloudové systémy jsou dostupné i pro širokou veřejnost. Závěrem lze tedy konstatovat, že se cloudu vyhnout již nelze, ale volba systému záleží na vkusu, názoru a preferencích ICT koordinátorů jednotlivých škol. Doporučuji oba!